Pohár strongmanov v Plzni
l text a foto: PAVOL GUGA
súťaži v Čáslavy.
Smelé ambície mal i jeho krajan Bartolomiej Bak, ktorý chcel vrátiť Braňovi Golierovi tohtoročnú porážku z pretekov v poľskom Labiszyne.
Mimochodom, práve ostrieľaný Golier bol želiezkom v ohni slovenského výberu na medailové umiestnenie. A hoci to mal byť v priebehu mesiaca už jeho štvrtý súťažný štart, trojnásobný držiteľ titulu Najsilnejší Slovák nesklamal a svoje dlhoročné skúsenosti zúročil znamenite. No nepredbiehajme…
Silácke súperenia sa začali dvíhaním 130 kg vážiacej nápravy zo zeme nad hlavu. O prvenstvo sa podelili obaja Poliaci, ktorí predviedli osem platných pokusov. Nádeje slovenského výberu sa upierali k Péterovi Puzsérovi. Keďže 22-ročný mladík disponuje mimoriadnou silou pliec i tricepsov, vzhľadom na „umiernenú“ váhu súkolia prichádzal do úvahy i optimistický scenár v podobe Puzsérovho víťazstva. Žiaľ, nestalo sa, aj Péter posledné tri týždne opakovane štartoval na súťažiach v Poľsku a namáhané telo nestihlo náležite zregenerovať. I tak však zvládol šesť platných opakovaní, čo stačilo na tretie miesto (2. Lukáš Svoboda: 7x).
Druhou disciplínou bol mŕtvy ťah na opakovania, kde ako záťaž poslúžilo auto Škoda Fabia, postavené na špeciálnej konštrukcii. Tento test sily najviac sadol Gabrielovi Tóthovi, ktorý predviedol po heroickom výkone 23 opakovaní! Druhý skončil s 21 opakovaniami Jarocki, na delenej tretej priečke sa s 19 zdvihmi umiestnili Golier, českí pretekári Svoboda a Peter Mrkvica a Ákos Nagy z Maďarska.
Silácka súťaž pokračovala prevracaním 400-kilovej pneumatiky, ktorú bolo treba v časovom limite jednej minúty otočiť osemkrát. Keďže chrbty pretekárov dostali poriadne zabrať už pri mŕtvych ťahoch, musel tentoraz nejeden z nich načrieť až na samé dno síl. Enormné úsilie si však vybralo svoju daň: pre zranenie chrbta zo súťaže odstúpil Alexander Szoboszlai… Naopak, darilo sa Golierovi, ktorý si ôsmimi otočeniami za 35, 94 sekundy zabezpečil v Plzni prvé víťazstvo v disciplíne (2. Jarocki: 38,95 s).
Ťahanie auta (dodávka) cez dvojicu spomaľovačov prinieslo triumfálne chvíle Imricha Havera, ktorý v tejto disciplíne zvíťazil. Delenú druhú priečku obsadili Svoboda a Patrick Gentsch z Nemecka. Smolu mal Bartolomiej Bak, ktorý sa tesne pred cieľom nešťastne zranila a disciplínu nedokončil. O to viac si zasluhuje obdiv to, čo húževnatý Poliak predviedol v záverečnom dvíhaní trojice betónových gúľ, vážiacich postupne 130, 150 a 170 kg. Hoci sa mnohí domnievali, že zranením sa pre neho súťaž skončila, Bak sa nečakane vzchopil a za hlasitého povzbudzovania divákov si časom 32,75 sekundy vybojoval tretiu priečku! Rýchlejší boli od nebo iba víťaz disciplíny Lukáš Svoboda (15,70 s) a Braňo Golier (17,88 s).
Čo dodať na záver? Päť náročných disciplín dokonale preverilo silu i kondíciu každého pretekára. Sedemnásť borcov z piatich krajín predviedlo úžasnú show pre divákov. Celkovým víťazom sa stal favorizovaný Krzysztof Jarocki z Poľska pred domácim Lukášom Svobodom, tretí skončil Branislav Golier. Veľká vďaka patrí organizátorovi Georgisovi Patenidisovi, ktorý pripravil pre pretekárov vynikajúce podmienky. Veríme, že sa v Plzni siláci opäť stretnú aj o rok.
Zo súťaže pripájame i niekoľko videozáznamov.
Petr Mrkvica, Péter Puzsér (mŕtvy ťah)
Bartolomiej Bak, Krzysztof Jarocki (mŕtvy ťah)
Braňo Golier (prevracanie pneumatiky)
Braňo Golier (dvíhanie nápravy)
Bartolomiej Bak, Krzysztof Jarocki (dvíhanie nápravy)
VÝSLEDKY: 1. Krysztof Jarocki (Poľ.) 74,5 bodu, 2. Lukáš Svoboda (ČR) 67, 3. Branislav Golier (SR) 62,5, 4. Petr Mrkvica (ČR) 62, 5, 5. Bartolomiej Bak (Poľ.) 54, 6. Péter Puzsér 51,5, 7. Ladislav Zsemlye 51, 8. Imrich Haver (všetci SR) 44,5, 9. Tomáš Vicherek (ČR) 43,5, 10. Gabriel Tóth (SR) 41, 11. Patrick Gentsch (Nem.) 40, 12. Ákos Nagy 39,5, 13. Tamás Saliga (obaja Maď.) 36,5, 14. Jiří Svozil (ČR) 33,5, 15. Sven Reichboldt (Nem.) 19, 16. Jiří Janda (ČR) 13,5, 17. Alexander Szoboszlai (SR)*.
* Po zranení v tretej disciplíne odstúpil zo súťaže.
Péter Puzsér (dvíhanie nápravy)
Imrich Haver (vľavo) a Alexander Szboszlai (mŕtvy ťah)
Gabriel Tóth (prevracanie pneumatiky)
Péter Puzsér (ťahanie auta)
Imrich Haver (vykladanie gúľ)