Slovenský národný šampionát strongmanov

l foto: BORIS BÁRDOŠ

Štyri prvé miesta z dovedna šiestich disciplín a zaslúžený titul majstra Slovenska pre rok 2012. Aj tak by sa dalo sumarizovať dianie na tohtoročnom Slovenskom národnom šampionáte strongmanov v Skalici (12. 5.) z pohľadu jeho víťaza Pétera Puzséra. Len 23-ročný mladík z obce Okoč na juhu Slovenska tak potvrdil to, čo naznačil už vlani pri svojom úspešnom debute na najvyššej domácej súťaži, keď obsadil bronzovú priečku. A totiž, že v blízkej budúcnosti to môže byť práve on, kto vystúpi na najvyšší stupienok!

Pravda, tohto roku to Puzsérovi uľahčila neprítomnosť obhajcu vlaňajšieho prvenstva, skúseného veterána Pavla Jambora i dlhodobo najúspešnejšieho slovenského strongmana Braňa Goliera, ktorý sa zotavuje po operácii kolena. K zápoleniam o titul najsilnejšieho Slováka v réžii SASIM nastúpilo len šesť borcov, pričom k užšej domácej špičke patrili – okrem Puzséra – už len dvaja: Igor Petrík a František Piros.

Zvyšok štartového poľa tvorili účastníci amatérskeho Slovenského pohára silákov, z ktorých vynikol najmä talentovaný Dávid Ďatelinka z Bánoviec nad Bebravou. Zverenec Braňa Goliera zvíťazil v záverečnom ťahaní 10-tonového traktora, keď vzdialenosť 15 metrov prekonal za 21,57 sekundy. Ďatelinka, študent FTVŠ UK v Bratislave, patril k najlepším i v prevracaní (tam a späť) 600-kilovej pneumatiky, keď v časovom limite jednej minúty dokázal tri otočenia. Rovnaký počet zvládol aj Igor Petrík, ibaže mu to trvalo o 3,26 sekundy dlhšie, čo ho v tomto teste sily odsunulo na 3. miesto. So štyrmi otočeniami zvíťazil František Piros, ktorý pôvodne patril k hlavným favoritom súťaže. Priebeh zápolení však u neho odhalil slabinu v pevnosti úchopu. Práve tento hendikep sa podpísal pod to, že Piros v konečnom hodnotení obsadil až 4. miesto…

Naopak, dostatok úchopovej sily predviedol Péter Puzsér. Vďaka pevnému stisku a rýchlosti triumfoval v kombinácii farmárskej chôdze s párom 150-kilových kufrov (po 15 m tam i späť) a nosenia 100-kilovej železnej súčiastky (dráha 15 m), keď dosiahol čas 32,93 sekundy (2. Petrík: 37,56 s).

Puzsér bol najrýchlejší i v autofúriku s automobilom Kia Rio, ktorý za nadvihnutú zadnú nápravu odtlačil po dráhe 15 metrov za 17,41 sekundy. Keďže v tejto disciplíne neboli povolené trhačky, okrem sily stehien a chrbta – potrebnej na „odlepenie“ nápravy zo zeme – sa ukázal byť kľúčový opäť úchop. Puzséra však stisk nesklamal a autofúrik dostal do cieľa štýlom štart–cieľ: teda bez toho, aby musel nápravu čo i len raz položiť na zem. Bez kontaktu zadných kolies so zemou to dokázal už iba Igor Petríkovi – v čase 21,75 sekundy. Ostatní pretekári sa s autorfúrikom pasovali, takpovediac, na viacero dôb a celú trasu prekonal v limite jednej minúty už len Fridrich Berecz (57,45 s). Štartové pole v oboch zmienených disciplínach prekvapujúco výkonnostne uzavrel František Piros, čím prakticky stratil šancu na popredné umiestnenie. Nepomohlo mu ani to, že v troch testoch sily patril k najlepším.

Okrem už spomínaného víťazstva v prevracaní pneumatiky dosiahol Piros najlepší výkon aj v úvodnom dvíhaní 140-kilového súkolia nad hlavu. Spoločne s Puzsérom zvládli za 60 sekúnd zhodne po 6 opakovaní a obsadili delené prvé miesto – pred Dávidom Ďatelinkom so 4 zdvihmi. Zaujímavé bolo pritom sledovať rozdielne spôsoby, akým súkolie putovalo nad hlavy borcov. Po premiestnení tzv. kontinentálnym štýlom (so zastávkou na bruchu či spone vzpieračského opasku) tlačili Puzsér i Piros improvizovanú činku nad hlavu zväčša čistou silou pliec a tricepsov (obaja zvládnu v benčprese viac než 220 kg!). Naproti tomu Ďatelinka predvádzal perfektnú vzpieračskú techniku výrazu a pod súkolie „padal“, čím účinne využíval aj silu dolných končatín.

Hrubú silu a prax v disciplínach powerliftingu zužitkovali Puzsér s Pirosom taktiež v mŕtvom ťahu s automobilom Mercedes A 160 (auto spočívalo na špeciálnej konštrukcii, pričom pretekári nadvihovali zadnú nápravu). S 10 opakovaniami triumfoval Puzsér pred Pirosom, ktorý – po spevnení problematického úchopu trhačkami – poľahky zvládol 9 zdvihov (3. Petrík: 6). Puzsér tak v priebehu súťaže zaváhal len jediný raz. Pri prevracaní pneumatiky si poranil nohu, čo negatívne ovplyvnilo jeho výkon v záverečnom ťahaní traktora, kde dosiahol z celého štartového poľa najhorší čas. Vďaka suverénnemu účinkovaniu v predchádzajúcich testoch sily mu však bodový náskok i tak pohodlne stačil na prvé miesto v celkovom poradí – pred strieborným Igorom Petríkom a bronzovým Dávidom Ďatelinkom, ktorý ukázal sľubný potenciál do budúcnosti.

VÝSLEDKY: 1. Péter Puzsér 27,5 bodu, 2. Igor Petrík 24,5, 3. Dávid Ďatelinka 21, 4. František Piros 20,5, 5. Fridrich Berecz 15, 6. Roland Hegedűs 11,5.

 

puzser_sukolie.jpg

Péter Puzsér (dvíhanie súkolia)

 

piros_sukolie.jpg 

František Piros (dvíhanie súkolia)

 

datelinka_sukolie.jpg 

Dávid Ďatelinka (dvíhanie súkolia)

 

hegedus_kufre.jpg 

Roland Hegedűs (farmárska chôdza)

 

berecz_kufre.jpg 

Fridrich Berecz (farmárska chôdza)

 

petrik_suciastka.jpg 

Igor Petrík (nosenie súčiastky)

 

puzser_tah_copy_copy.jpg 

Péter Puzsér (mŕtvy ťah)

 

piros_tah.jpg 

František Piros (mŕtvy ťah)

 

petrik_tah.jpg 

Igor Petrík (mŕtvy ťah)

 

puzser_furik.jpg 

Péter Puzsér (autofúrik)

 

petrik_furik.jpg 

Igor Petrík (autofúrik)

 

hegedus_pneumatika.jpg 

Roland Hegedűs (prevracanie pneumatiky)

 

datelinka_pneumatika.jpg 

Dávid Ďatelinka (prevracanie pneumatiky)

 

berecz_pneumatika.jpg 

Fridrich Berecz (prevracanie pneumatiky)

 

piros_pneumatika.jpg 

František Piros (prevracanie pneumatiky)

 

datelinka_traktor.jpg 

Dávid Ďatelinka (ťahanie traktora)

 

petrik_traktor_copy.jpg 

Igor Petrík (ťahanie traktora)