Slovenský národný šampionát strongmanov
l foto: BORIS BÁRDOŠ
Štyri prvé miesta z dovedna šiestich disciplín a zaslúžený titul majstra Slovenska pre rok 2012. Aj tak by sa dalo sumarizovať dianie na tohtoročnom Slovenskom národnom šampionáte strongmanov v Skalici (12. 5.) z pohľadu jeho víťaza Pétera Puzséra. Len 23-ročný mladík z obce Okoč na juhu Slovenska tak potvrdil to, čo naznačil už vlani pri svojom úspešnom debute na najvyššej domácej súťaži, keď obsadil bronzovú priečku. A totiž, že v blízkej budúcnosti to môže byť práve on, kto vystúpi na najvyšší stupienok!
Pravda, tohto roku to Puzsérovi uľahčila neprítomnosť obhajcu vlaňajšieho prvenstva, skúseného veterána Pavla Jambora i dlhodobo najúspešnejšieho slovenského strongmana Braňa Goliera, ktorý sa zotavuje po operácii kolena. K zápoleniam o titul najsilnejšieho Slováka v réžii SASIM nastúpilo len šesť borcov, pričom k užšej domácej špičke patrili – okrem Puzséra – už len dvaja: Igor Petrík a František Piros.
Zvyšok štartového poľa tvorili účastníci amatérskeho Slovenského pohára silákov, z ktorých vynikol najmä talentovaný Dávid Ďatelinka z Bánoviec nad Bebravou. Zverenec Braňa Goliera zvíťazil v záverečnom ťahaní 10-tonového traktora, keď vzdialenosť 15 metrov prekonal za 21,57 sekundy. Ďatelinka, študent FTVŠ UK v Bratislave, patril k najlepším i v prevracaní (tam a späť) 600-kilovej pneumatiky, keď v časovom limite jednej minúty dokázal tri otočenia. Rovnaký počet zvládol aj Igor Petrík, ibaže mu to trvalo o 3,26 sekundy dlhšie, čo ho v tomto teste sily odsunulo na 3. miesto. So štyrmi otočeniami zvíťazil František Piros, ktorý pôvodne patril k hlavným favoritom súťaže. Priebeh zápolení však u neho odhalil slabinu v pevnosti úchopu. Práve tento hendikep sa podpísal pod to, že Piros v konečnom hodnotení obsadil až 4. miesto…
Naopak, dostatok úchopovej sily predviedol Péter Puzsér. Vďaka pevnému stisku a rýchlosti triumfoval v kombinácii farmárskej chôdze s párom 150-kilových kufrov (po 15 m tam i späť) a nosenia 100-kilovej železnej súčiastky (dráha 15 m), keď dosiahol čas 32,93 sekundy (2. Petrík: 37,56 s).
Puzsér bol najrýchlejší i v autofúriku s automobilom Kia Rio, ktorý za nadvihnutú zadnú nápravu odtlačil po dráhe 15 metrov za 17,41 sekundy. Keďže v tejto disciplíne neboli povolené trhačky, okrem sily stehien a chrbta – potrebnej na „odlepenie“ nápravy zo zeme – sa ukázal byť kľúčový opäť úchop. Puzséra však stisk nesklamal a autofúrik dostal do cieľa štýlom štart–cieľ: teda bez toho, aby musel nápravu čo i len raz položiť na zem. Bez kontaktu zadných kolies so zemou to dokázal už iba Igor Petríkovi – v čase 21,75 sekundy. Ostatní pretekári sa s autorfúrikom pasovali, takpovediac, na viacero dôb a celú trasu prekonal v limite jednej minúty už len Fridrich Berecz (57,45 s). Štartové pole v oboch zmienených disciplínach prekvapujúco výkonnostne uzavrel František Piros, čím prakticky stratil šancu na popredné umiestnenie. Nepomohlo mu ani to, že v troch testoch sily patril k najlepším.
Okrem už spomínaného víťazstva v prevracaní pneumatiky dosiahol Piros najlepší výkon aj v úvodnom dvíhaní 140-kilového súkolia nad hlavu. Spoločne s Puzsérom zvládli za 60 sekúnd zhodne po 6 opakovaní a obsadili delené prvé miesto – pred Dávidom Ďatelinkom so 4 zdvihmi. Zaujímavé bolo pritom sledovať rozdielne spôsoby, akým súkolie putovalo nad hlavy borcov. Po premiestnení tzv. kontinentálnym štýlom (so zastávkou na bruchu či spone vzpieračského opasku) tlačili Puzsér i Piros improvizovanú činku nad hlavu zväčša čistou silou pliec a tricepsov (obaja zvládnu v benčprese viac než 220 kg!). Naproti tomu Ďatelinka predvádzal perfektnú vzpieračskú techniku výrazu a pod súkolie „padal“, čím účinne využíval aj silu dolných končatín.
Hrubú silu a prax v disciplínach powerliftingu zužitkovali Puzsér s Pirosom taktiež v mŕtvom ťahu s automobilom Mercedes A 160 (auto spočívalo na špeciálnej konštrukcii, pričom pretekári nadvihovali zadnú nápravu). S 10 opakovaniami triumfoval Puzsér pred Pirosom, ktorý – po spevnení problematického úchopu trhačkami – poľahky zvládol 9 zdvihov (3. Petrík: 6). Puzsér tak v priebehu súťaže zaváhal len jediný raz. Pri prevracaní pneumatiky si poranil nohu, čo negatívne ovplyvnilo jeho výkon v záverečnom ťahaní traktora, kde dosiahol z celého štartového poľa najhorší čas. Vďaka suverénnemu účinkovaniu v predchádzajúcich testoch sily mu však bodový náskok i tak pohodlne stačil na prvé miesto v celkovom poradí – pred strieborným Igorom Petríkom a bronzovým Dávidom Ďatelinkom, ktorý ukázal sľubný potenciál do budúcnosti.
VÝSLEDKY: 1. Péter Puzsér 27,5 bodu, 2. Igor Petrík 24,5, 3. Dávid Ďatelinka 21, 4. František Piros 20,5, 5. Fridrich Berecz 15, 6. Roland Hegedűs 11,5.
Péter Puzsér (dvíhanie súkolia)
František Piros (dvíhanie súkolia)
Dávid Ďatelinka (dvíhanie súkolia)
Roland Hegedűs (farmárska chôdza)
Fridrich Berecz (farmárska chôdza)
Igor Petrík (nosenie súčiastky)
Péter Puzsér (mŕtvy ťah)
František Piros (mŕtvy ťah)
Igor Petrík (mŕtvy ťah)
Péter Puzsér (autofúrik)
Igor Petrík (autofúrik)
Roland Hegedűs (prevracanie pneumatiky)
Dávid Ďatelinka (prevracanie pneumatiky)
Fridrich Berecz (prevracanie pneumatiky)
František Piros (prevracanie pneumatiky)
Dávid Ďatelinka (ťahanie traktora)
Igor Petrík (ťahanie traktora)